Kbor Jnos
Az eredend tisztasg
A kezdet eltt nem volt hang, se csend. Nem voltak vlaszok, mert nem voltak krdsek sem. Hibs s lvals gondolat lenne harmnit felttelezni az amgy idealisztikus kezdetben; hisz nem volt minek harmonizlni, egyetlen ltez ltezett csupn. Ez a teljes s tkletes szabadsg llapota volt: mely szabadsgot pontosan az a vltozs korltozta le, mely klnll szemlyes jegyekkel vrtezte fel az egysgbl elszakadt lnyt. Ezentl e lny, s gy az ember minden pillanata, minden szenvedse s kzdelme az elszakads llapotbl ered, s az egysgbe val visszavgydsrl szl.
Ha meg akarjuk rteni eme mlypszicholgiai folyamat httert, s kvetkeztetseket akarunk levonni trsadalmunk ptsnek irnyvonalnak vonatkozsban, elszr is tisztznunk kell nhny alapvet krdst. Vajon mi az, ami vgeredmnyben meghatrozza fejldsnket, dntseinket? Ha szfogad racionalista gondolkodknt kettosztjuk az eredeti fogalmat kls s bels tnyezre, akkor termszetesen eljutunk a krnyezet s az nval egymst kiegszt fogalmhoz, mint indokhoz. Ez utbbit, az nvalt a materializmussal kevert racionalista gondolkodsunk mr a kezdet kezdetn a gnekhez, s a testi felptshez kapcsolja. Vizsgljuk meg azonban bvebben ezt az sszetevt, mintegy els lpsknt! A termszettudomny a fizikai formk legkisebb aprkveit kutatva eljutott arra a szintre, s az ebbl add kvetkeztetsre, hogy az alapvet ptkvek valjban nem megfoghat, szilrd rszecskk, hanem folyamatosan vltoz rtktulajdonsgok sszefggshalmazai. A fizika szmra a kzzelfoghat dolgokban hiszek elv ma mr rtelmezhetetlen; sokkal egyrtelmbb fogalom ettl az energia, az impulzus vagy a tr fogalma, melyek alapveten valjban meghatrozzk a kzzel foghat dolgokat. Ilyesformn a gn sem ms, mint ltszat, trjellemzk, ha gy tetszik, maga az adott ltez szubsztancija csupn. Az nval teht nem a gn, rkldst, mechanizmust nem rthetjk meg materialista szemlletnkkel. A gn csupn egyik megjelensi formja az nvalnak. Az nval teljes bels lnynk sszessge.
vezredek folyamatos vitja szl arrl, hogy vajon ltezik-e szabad akarat, vagy minden dntst elre meghatroz az eredeti llapot. Mintegy szz ve igazolva az ilyen kvetkeztetsre jut vallsfilozfiai gondolatokat a termszettudomny ltal empirikus ton is igazolva vagyon az a tny, hogy a vilgban semelyik folyamat sem determinisztikus. Elvi s nem gyakorlati kijelents: a vilg egyetlen trtnst sem tudjuk elre meghatrozni. Egyetlen dolgot tehetnk, s ezt az eredeti llapotokbl (lsd: gn s krnyezet) valban meg is tehetjk: valsznsgek alapjn kvetkeztethetnk a trtnsek, dntsek prioritsra. Indirekt bizonytssal teht azt mondhatjuk: brmely szervezet, s gy az ember dntsei mgtt mindenkpp egy dnt tudatot, s a dnts ltal egy identitst kell feltteleznnk. Vilgos: ezt a tudatot dntsben befolysolja az eredeti llapot (szemlyisg, krnyezet), mindamellett hogy ennek nem felttlenl van tudatban, s sajt dntsnek rzi a dolgok alakulst, ugyanakkor kpes a leginkbb valsznnek tetsz kimenetelnek ellentmondani: akkor is, ha ennek eslye csekly. Ltezik teht szabad dnts: s gy megnylik az t az embernek, szervezetnek, trsadalomnak kls tnyezktl fggetlen megvltoztatsra, felemelsre.
Szabadsg s korltok: az let alapvet cljai, melyekbl minden mozgatrug ered. Mi szli meg a gylletet, az nzst, a msok tmadsi vgyt, a Gonoszt? A zrtsg rzse, a fjdalom, a szenveds, az egyedllt rzse s tudata; vagyis a vals szabadsg hinya. Teljesen szabad csak az lehet, aki kpes mindenkiben felolddni; minl inkbb elzrja magtl az eredend tulajdonsgokat, minl inkbb vrtezi fel magt valaki sajt, kitallt szemlyisgjegyekkel, annl kevsb lesz szabad. Isten soha nem korltozott senkit; hazavr mindenkit, ahogy az apa vrta haza a tkozl fit. Az ember korltozza sajt magt azltal, hogy fggetlen, szabad akar lenni; s valjban pont emiatt nem lehet szabad. Soha nem volt mg szabad az az ember, aki magnyos volt, aki gyllt mindenkit, aki sajt kpben gynyrkdtt, aki elvesztett mindent; de szabad volt az, aki kedvesre mosolyoghatott, aki bartait erstette, aki adssal bizonythatta szeretett, aki tartozott kzssghez, nemzethez, s rte alkothatott s kzdhetett. vszzadok tapasztalata, hogy az ember nem rhet vissza Istenhez a tagads, a bntudat, s a szabadsg fogalmnak, a nem szabad gondolat kiptsvel; ezzel ugyanis az emberisg soha nem rte el az egysg rzsnek kiptst, csak flelmeket tpllt.
Ahhoz, hogy olyan trsadalmat ptsnk, mely a legteljesebben bontakozhat ki az egysgben, s gy a szabadsgban, meg kell rtennk az eredeti llapot lnyegt, s fellrl indulva kell meghatroznunk a szabadsg lmnyt letev tnyezket. Szmunkra, keresztny nemzet szmra a krisztusi tants a legfbb rtkmr; tantsai adjk szmunkra a legfbb tantst az let sszefggseirl; szabadsg s teljessg vele rthet meg a legteljesebben. Krisztus egyik legfbb gondolata volt az a blcsessg, hogy a Gonoszt valjban a Gonosz (vagy brmi ms) elpuszttsra, elsprsre hajl gondolatunk hozza ltre. Ezrt azt mondta, ne foglalkozzunk vele, ne is akarjuk csak t elspreni. Foglalkozzunk magunkkal, s nmagunk ptsvel. Ha mr rzketlenek vagyunk vele szemben, megsznik ltezni. A megvlts: meghalni (tudatunkban) ebben a hitben, ezzel az elvvel, s gy nyerni el az rk letet.
Mi tegynk teht azrt, hogy felptsnk olyan kveket, s olyan krnyezetet, amely segtsget ad minden szervnek s embernek, hogy az egysgbe visszatalljon, s gy tudata kiteljesedhessk. A kvek ptik a szemlyisget: mely a megvlts fogalma szerint egy pillanat alatt fog megvltozni, s az egy fel lpni, ha erre megrik az a pillanat. s krnyezetet, mely el fogja segteni lehet, valban lassan, de annl biztosabban ezen megvlt pillanat eljvetelt. S mert mindenki sszetartozik, s van ki szorosabban hagyta meg sszetartozsa rzst, van ki kevsb, s mert van, ki errl indult, van, ki arrl, meg kell tallnunk hozznk legkzelebb ll egysgnket.
A nacionalizmus, mint jelen korunk legfontosabb egysge nem rthet meg az egysgre vgys, a kiteljeseds, a feloldds miatt keletkez szabadsgrzs megismerse nlkl. Tartalom nlkli, res nemzeti rzs ptse pedig elbb-utbb megsemmislshez, hanyatlshoz vezet. Nacionalizmus hit s kultra nlkl: larc a halott hs eltt. Hit tevkenysg, nfelldozs s nemzettudat nlkl: gyengesgnk szlte erklcstelen hazugsg. Van tkletessg. Jzus a vzen jrt, a vzbl bort alkotott, a hall sem fogott rajta: semmisem determinlt, minden lehetsges, ez az let alapvet trvnye. Senki ne prblja ki azonban ezeket! Valsznleg nem fog neki sikerlni. (Akinek mgis, az azonnal rtestsen!! Visszk a Szent Koront..) Mindennek felttele: nmagunk megismerse, s fejlesztse. Ehhez pedig az egysg tlse kell. rtkrend s letszemllet kell, hit s valls kntsben; melyet ha szksges, rtkeljnk t, s teremtsk meg j filozfijt; ahogy Jzus is tette. Nemzettudat kell, mint az egysg rzsnek legfbb kiteljestje. Mindez erss, boldogg, s szabadd tesz. S termszetes mdon vet ki magbl mindent, ami nem odaill.
|